Vi använder cookies på vår sajt bland annat för att den ska fungera korrekt för dig men också för att analysera trafik, se hur vår sajt används och kunna rikta anpassade annonser. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Du kan också läsa mer och hantera inställningarna.
Läs mer om hur du kommer igång med Adlinks på din Instagram.
FAQ - Vanliga frågor och svar
Kom igång som affiliate
Adrecord är ett affiliatenätverk där du kan sätta upp ett affiliatekonto och använda dina kanaler för att marknadsföra annonsörer i utbyte mot en provision. Vi tar fullt ansvar för teknik, ekonomi och support samt hjälper dig att skapa relationer med annonsörer!
En affiliate är en person som hjälper annonsörer att föra vidare
besökare från sin kanal till annonsörens hemsida i utbyte mot bra provision. Affiliates
kan exempelvis vara verksamma på en webbsida, blogg eller en Instagram-profil.
Nej, det är helt kostnadsfritt!
Så här enkelt är det att skapa ett konto hos oss på Adrecord:
Resultatet blir att du tjänar provision när du hjälper annonsörer att sälja sina produkter och tjänster!
En kanal är en plats där du visar annonser i form av exempelvis text
och bild. Kanalen kan vara en hemsida, en blogg eller ett nyhetsbrev etc. Kanalen kan
också vara i form av annonsering genom exempelvis Google Ads och Facebook Ads.
Så snart du skickat in din kanal för granskning så behandlar vi den inom 24 timmar på vardagar.
Om din kanal blivit nekad så får du ett mail som beskriver varför vi inte godkänt den. För att få din kanal godkänd så korrigerar du din kanal och skickar in den för granskning på nytt. Har du inte fått mailet i inkorgen kan du även kolla i skräpposten.
Detta är några av de kanalerna du kan registrera i vårt nätverk:
Webbsida, blogg, app, nyhetsbrev, Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, Youtube, Google
Ads, Facebook Ads, MSN/Bing Ads och Google CSS/shopping m.m. OBS! Vissa annonsörer
tillåter inte alla typer av kanaler! Se vilka de tillåter på programmets sida.
Nej, en privatperson behöver vara över 18 år för att bli en
affiliate.
Annonsörer
En annonsör i affiliatesammanhang är ett företag som säljer produkter
eller tjänster via en e-handel.
Ja, du kan ansöka till fler annonsörer.
När din kanal blivit godkänd av annonsören så kommer du att få ett mail utav oss. Du ser
även att kanalen ligger utan någon statuskommentar under sidan kanaler på ditt konto.
Ekonomi
Företagare: Vi betalar ut intjänad provision den 15:e varje månad.
Infaller den 15:e på en helgdag skickas utbetalningen nästkommande vardag.
Privatperson: Du väljer själv vilken dag i månaden du vill att vi ska skicka över din intjänade
provision till någon av våra utbetalningspartners, och sedan därifrån kan du göra ytterligare val för
utbetalning.
OBS! Det kan dock dröja någon dag innan det syns på ditt bankkonto,
beroende på vilken bank du använder.
Din provision baseras vanligtvis på ordervärdet exklusive moms och frakt. På respektive annosörs sida hittar du mer information om vilken provision du får.
Logga in på ditt konto och klicka på inställningar -
utbetalningsuppgifter där står det när din provision skickas till Cool Company om du har
kopplat kontot.
Logga in på ditt konto och klicka på inställningar -
utbetalningsuppgifter där står det när din provision skickas till Gigapay om du har
kopplat kontot. Du ser även knappen "Gör utbetalning" direkt på kontrollpanelen när du loggat in.
Nej, det behöver du inte. Är du registrerad som privatperson i Sverige eller Norge hanterar våra utbetalningspartners allt detta åt dig. För övriga länder så hänvisar vi till aktuella villkor för den utbetalningspartner du valt.
Ditt saldo kan minska om annonsören har avslagit en/eller flera av
dina transaktioner. Anledningen till att en transaktion blir avslagen kan vara att
hela eller delar av ordern har blivit returnerad.
Du kommer åt dina utbetalningsunderlag i användarmenyn uppe till höger och sedan under "utbetalningar." Gå till utbetalningar Här »
Det varierar beroende på annonsör, men generellt hanterar annonsören
sina transaktioner i början på månaden efter transaktionerna registreras
(transaktioner registrerade i januari granskas under februari).
Om en annonsör erbjuder en provision på 20% får du generellt sett
ersättning på förmedlad försäljning. Alla annonsörer erbjuder olika mycket i provision, vad för provision som erbjuderkan du kan läsa om i deras programbeskrivning.
Räkneexempel:
Annonsörens provision är 20%
En besökare handla hos en annonsör för 1 000 kr exkl. moms och frakt
Din provision blir då 1000 x 0,2 = 200 kr
Ditt saldo är preliminära siffror på vad du tjänat in i provision.
Därefter godkänner annonsörer din försäljning och gör eventuella avslag (kan t.ex.
handla om returnerade varor), vilket gör att denna siffran kan variera över tid.
När din försäljning godkänts och blivit betald av annonsören redovisas beloppet under "klart för
utbetalning". Det är det beloppet du kommer få vid nästa utbetalningstillfälle under
förutsättning att beloppet överstiger utbetalningsgränsen.
För att få utbetalt som privatperson måste din intjänade provision
uppgå till minst 300 SEK och för företag är gränsen 500 SEK.
Våra annonsörer betalar vanligtvis för konvertering och inte per
klick, det vill säga när någon klickar på en textlänk eller banner och sedan genomför
ett köp, en registrering eller liknande hos annonsören.
Teknik
Med spårningstid menas den tid mellan klick och köp som är
provisionsgrundande.
Denna tiden varierar från annonsör till annonsör, men många
annonsörer har en spårningstid på 30 dagar. Vilket innebär att när en besökare klickat
på din länk eller banner och genomför ett köp inom 30 dagar hos annonsören så kommer din provision att registreras.
Det är den kanal som har det senaste klicket innan köpet genomförs som erhåller
provisionen.
Clean links är en teknik för att länka till annonsörer med vanliga
länkar, t.ex. direkt till http://www.example.com istället för
http://click.adrecord.com/?p=19&c=235. Läs mer om Clean links här »
Referrer visas inte alltid, i vissa fall beror det på att attributet
“rel=”noreferer”” har angetts på länken.
Ett klick registreras inom ett par minuter, och du kan genom vår kontrollpanel se statistiken i realtid.
Varje morgon uppdaterar vi alla våra annonsörers feeds.
En produktfeed är en lista med produkter från annonsören med priser, kategorier, lagerstatus etc. där du som affiliate kan använda den att presentera i dina egna kanaler.
Datafeedr behandlar nya annonsörer så snart de har möjlighet. Det
kan därför dröja en eller ett par dagar innan de är synliga för dig som använder
Datafeedr.
EPI står för Enhanced Publisher Integration.
Du kan använda det för
att till exempel namnge dina länkar som du lägger upp din webbplats. Genom att göra det
kan du senare i EPI-rapporten se vilken länk som det klickas på innan köpet gjordes.
Ja, det har vi! Med hjälp av vårt API kan du integrera exempelvis
statistik i din egen webbplattform.
Om du exempelvis gör ett blogginlägg och länkar till någon av våra
annonsörer behöver du skriva högst upp i inlägget att det är en annons. Exempelvis
såhär:
“Detta inlägg är en annons för ANNONSÖRENS NAMN och innehåller annonslänkar.”
Mer
information om dina skyldigheter hittar du i vårt affiliateavtal.
Logga in på ditt konto, tryck på rubriken “Rapporter” och välj
transaktioner. Där kan du ställa in vilken period du vill kolla på. När du gjort detta
får du fram antal transaktioner och annan statistik för den perioden du ställt in.
Det är normalt sett tillåtet att använda bilder från annonsören, om
inget annat anges i respektive annonsörs programbeskrivning. Det är dock inte tillåtet
att manipulera bilder, eller använda bilder från en annonsör för att marknadsföra en
annan. Använd sunt förnuft.
Djuplänkar är när en länk skickar dina besökare/följare direkt till
en specifik sida (exempelvis en produktsida) snarare än en länk till annonsörens startsida.
EPC - Earnings per click.
Ett mått på vad du som affiliate i
genomsnitt kan räkna med att tjäna per klick, baserat på CR, provision och ordervärde.
Läs mer här »